آکولاک | دستگیره دیجیتال و قفل هوشمندآکولاک | دستگیره دیجیتال و قفل هوشمندآکولاک | دستگیره دیجیتال و قفل هوشمند
0990-5325424
9 صبح - 5 عصر
تهران

قفل هوشمند چیست؟ | انواع قفل هوشمند | مزایا و معایب آن

قفل هوشمند چیست؟

برای توضیح اینکه قفل هوشمند چیست و چه کاربردی دارد و درک اینکه آیا نیاز است قفل هوشمند داشته باشید یا نه، آن را با آیفون تصویری مقایسه می‌کنیم. تا همین چند سال پیش داشتن آیفون تصویری یک مزیت، انتخاب غیر ضروری و حتی وسیله‌ای لوکس به نظر می‌آمد. اما در حال حاضر درصد بالایی از خانه‌ها به این وسیله مجهز هستند. می‌توان گفت تمام خانه‌های نوساز آیفون تصویری دارند.

قفل هوشمند، امروز در جایگاهی قرار دارد که تا چند سال پیش آیفون تصویری قرار داشت. امروز شاهد این هستیم که استفاده از قفل هوشمند به سرعت در حال گسترش است. به همین خاطر در این نوشته برای شما توضیح می‌دهیم که قفل هوشمند چیست؟ انواع قفل هوشمند را معرفی کرده و مزایا و معایب آن را توضیح می‌دهیم.

همانطور که آیفون تصویری آسایش و امنیت شما را افزایش داد، قفل هوشمند نیز تاثیر چشمگیری روی افزایش آسایش و امنیت شما دارد. حتی می‌توان گفت در این زمینه بسیار مؤثرتر از آیفون تصویری است. برای اینکه با دنیای قفل دیجیتال و هوشمند آشنا شوید، حتما این نوشته را تا انتها مطالعه کنید.

قفل هوشمند چیست؟

برای درک اینکه قفل هوشمند چیست و چگونه روی کیفیت زندگی شما اثر می‌گذارد، به این ۲ حالت فکر کنید:

  • حالت اول: به مسافرت رفته‌اید. درها را قفل کرده‌اید.
  • حالت دوم: حالت اول را با این تفاوت در نظر بگیرید که یک نفر هم در خانه حضور دارد.

قطعا در حالت دوم هم آرامش خیال بیشتری دارید و هم خانه شما در امنیت بیشتری است. حالا به ۲ حالت دیگر فکر کنید:

  • حالت اول: با دست‌های پُر از خرید برگشته‌اید و زمانی که پشت در می‌رسید متوجه می‌شوید کلیدها را گم کرده‌اید.
  • حالت دوم: با دست‌های پر از خرید برگشته‌اید و کلیدهای خود را گم کرده‌اید با این فرق که یک نفر در خانه است.

تفاوت داشتن و نداشتن قفل هوشمند، به تفاوت حالت اول و دوم در مثال‌های بالا بسیار شبیه است. در واقع برای بیان اینکه قفل هوشمند چیست می‌توان اینطور توضیح داد:

قفل هوشمند یک دستگاه مکانیکی است که با اضافه شدن بسیاری از امکانات الکترونیکی به آن، امنیت و آسایش شما را به نحو چشمگیری ارتقا می‌دهد. همانطور که اضافه شدن امکانات الکترونیکی مختلف به تلفن، موبایل‌های امروزی را بوجود آورده و آن‌ها به ابزاری بسیار مهم در زندگی ما تبدیل کرده است.

حتما می‌پرسید این قفل هوشمند یا دستگیره دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند آن را به یک وسیله ضروری برای داشتن زندگی آسوده‌تر و امن‌تر تبدیل کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

مزایای قفل هوشمند

استفاده از قفل هوشمند چه مزایایی دارد؟
قفل هوشمند سطح دیگری از امنیت و آسایش را وارد زندگی شما می‌کند.

مزایای قفل هوشمند و دستگیره دیجیتال را می‌توان در ۲ دسته جای داد:

  • افزایش امنیت
  • افزایش آسایش

برای توضیح اینکه قفل هوشمند چیست باید درباره امنیت آن صحبت کنیم. در ادامه توضیح می‌دهیم که قفل هوشمند چطور امنیت و آسایش شما را افزایش می‌دهد.

افزایش امنیت با قفل هوشمند

برای صحبت درباره امنیت قفل هوشمند بهتر است آن را با درب‌های قدیمی مقایسه کنیم. درب‌های قدیمی را می‌توان به ۲ دسته کلی تقسیم کرد:

  • درب‌های معمولی
  • درب‌های ضد سرقت

امنیت در این نوع درها به ۲ مورد بستگی داشت:

  • زبانه در
  • قفل در

درب‌های معمولی به خاطر طراحی زبانه آن‌ها در حالتی که قفل نباشند، با وسیله‌ای مثل یک کارت عابر بانک به راحتی باز می‌شوند. درب‌های ضد سرقت نیز دقیقا همین نقطه ضعف را دارند. اما این نقطه ضعف با طراحی خاص زبانه، در قفل‌های هوشمند آکولاک از بین رفته است.

علاوه بر این قفل‌های هوشمند آکولاک دارای قفل‌های فولادی هستند. این قفل‌ها دارای قابلیت نصب روی درب‌های ضد سرقت هستند و می‌توانند امنیت آن‌ها را به مراتب افزایش دهند.

علاوه بر این موارد، سیستم‌های الکترونیکی تعبیه شده در این قفل‌های هوشمند، در صورت تلاش برای ورود غیر مجاز، با کشیدن آژیر یا اطلاع به مالک از طریق برنامه موبایل، کار را برای سارق بسیار سخت می‌کنند.

افزایش آسایش با قفل هوشمند

تا به حال پیش آمده کلید خود را گم کنید یا آن را جا بگذارید؟ تا به حال شده با دست پر از خریدهای روزانه در جیب یا کیف خود دنبال کلید بگردید؟ با قفل هوشمند دیگر در این شرایط قرار نمی‌گیرید.

با قفل هوشمند نیاز به حمل کلیدهای سنتی را از بین می‌برد. به جای کلیدهای سنتی، روش‌های مختلفی برای باز کردن در اختیار شما قرار می‌گیرد. مثل باز کردن در با استفاده از اثر انگشت یا با استفاده از رمز ورود. حتی بعضی از مدل‌های قفل هوشمند و دستگیره دیجیتال را می‌توان با استفاده از برنامه موبایل، از راه دور باز کرد.

ویژگی‌های قفل هوشمند

قفل‌های هوشمند مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند، اما در ادامه برخی از ویژگی‌های مشترک در اغلب قفل‌های هوشمند را بررسی می‌کنیم.

ظاهر زیبا و متفاوت

یکی از ویژگی‌های مشترک اغلب قفل‌های هوشمند، ظاهر زیبای آن‌ها است. هر چند قفل‌های هوشمند طراحی‌های کاملا متفاوتی دارند، اما زیبایی اصلی است که در طراحی همه آن‌ها در نظر گرفته شده است.

مثلا قفل هوشمند آکولاک مدل XC40 با طراحی قوس‌دار و ظاهری آیرودینامیک جلوه بسیار زیبایی دارد. همچنین قفل هوشمند آکولاک مدل P22 با طراحی خاص، معروف به دسته خلبانی زیبایی ویژه‌ای دارد. حتی قفل‌ هوشمند F14 و قفل هوشمند F10 با ظاهر کلاسیک خود زیبای خاصی را به همراه دارند.

روش‌های مختلف باز کردن درب

روش‌های مختلف باز کردن قفل هوشمند
روش‌های مختلفی جایگزین کلید، برای باز کردن قفل هوشمند در اختیار شما قرار دارد.

اگر بپرسید قفل هوشمند چیست؟ یکی از جواب‌هایی که خیلی سریع به ذهن می‌رسد این است که قفل هوشمند وسیله‌ای است که با روش‌های مختلف برای باز کردن در، شما را از حمل کلید بی‌نیاز می‌کند. البته همه قفل‌های هوشمند از همه این روش‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. این روش‌ها عبارتند از:

  • باز کردن در با اثر انگشت
  • باز کردن در با رمز ورود
  • باز کردن در با برنامه موبایل (از راه دور)
  • باز کردن در با کارت یا تگ
  • باز کردن در با کلید اضطراری

روش‌های پایه برای باز کردن در با قفل هوشمند، استفاده از اثر انگشت و رمز ورود است. همچنین برخی از قفل‌های هوشمند امکان اتصال به برنامه موبایل را دارند. استفاده از تگ یا کارت و کلید اضطراری بیشتر برای مواقع خاص و پشت در نماندن است.

انواع مدل‌های قفل هوشمند آکولاک از روش‌های پایه و روش‌های اضطراری برای باز کردن در پشتیبانی می‌کنند. بنابراین با داشتن این قفل‌های هوشمند هم خیال شما از بابت امنیت راحت است، هم آسایش شما در استفاده از آن‌ها به خوبی تامین می‌شود، هم اینکه هرگز نگران پشت در ماندن نخواهید بود.

باز کردن خودکار یا مکانیکی

همه درهای سنتی به صورت مکانیکی باز می‌شوند. اما قفل‌های هوشمند این قابلیت را دارند که به صورت خودکار باز و بسته شوند. یعنی شما بدون نیاز به بالا و پایین کردن دستگیره درب، می‌توانید آن را ببندید یا باز کنید. البته برخی از افراد تمایل دارند حالت مکانیکی بودن باز و بسته کردن در قفل هوشمند هم وجود داشته باشد. این امکان در قفل‌های آکولاک مدل E110 و E150 پیش‌بینی شده است.

واکنش نسبت به ورود غیر مجاز

فرض کنید شخصی در خانه است و نیمه شب دزدی قصد ورود دارد. قطعا این شخص واکنش نشان داده و محیط را برای سارق ناامن می‌کند. انواع مختلف قفل هوشمند آکولاک نیز همین ویژگی را دارند. اگر سارقی بخواهد برای ورود غیر مجاز تلاش کرده و ۵ بار رمز عبور را اشتباه وارد کند، این قفل آژیر کشیده و مانع فعالیت سارق می‌شود. حتی اگر قفل شما به برنامه موبایل متصل باشد، از طریق این برنامه شما را آگاه می‌کند.

رمز عبور غیر قابل لو رفتن

رمز عبور غیر قابل لو رفتن
با استفاده از ویژگی موجود در قفل‌های آکولاک، رمز عبور شما به راحتی لو نمی‌رود.

اگر فردی هنگام ورود رمز عبور در کنار شما باشد، به راحتی می‌تواند رمز عبوری که وارد کرده‌اید را ببیند. اما در برخی از قفل‌های هوشمند یک ویژگی کاربردی تعبیه شده به نام «تابع خیالی». این ویژگی مانع لو رفتن رمز عبور شما می‌شود.

نحوه عملکرد تابع خیالی اینگونه است که شما می‌توانید رمز عبور خود را در لابلای رشته‌ای طولانی از اعداد وارد کنید. به این ترتیب اگر کسی رمز عبوری که وارد کرده‌اید را ببنید، به خاطر طولانی بودن آن هرگز نمی‌تواند آن را حفظ کند. بنابراین رمز عبور شما از لو رفتن یا اصطلاحا هک شدن در امان است. تمامی قفل‌های هوشمند آکولاک دارای ویژگی «تابع خیالی» هستند.

معایب قفل هوشمند

هر محصولی در کنار انبوهی از مزایا، می‌تواند معایبی هم داشته باشد. در ادامه به برخی از معایبی که قفل‌های هوشمند می‌توانند داشته باشند اشاره می‌کنیم

تمام شدن باتری

وقتی دستگاهی با باتری کار می‌کند، نگرانی از تمام شدن باتری آن طبیعی است. البته در خصوص قفل هوشمند آکولاک این نگرانی وجود ندارد. زیرا باتری این قفل‌ها با یکبار شارژ بیش از ۱ سال کار می‌کنند. علاوه بر این، در صورتی که شارژ باتری آن‌ها کم باشد، هم خود قفل هوشمند آژیر کشیده و هم روی برنامه موبایل اعلان نمایش داده می‌شود.

پیچیده‌تر بودن به نسبت قبل

همانطور که کار کردن با گوشی‌های موبایل هوشمند به نسبت تلفن‌های ساده قدیمی سخت‌تر است، کار کردن با قفل هوشمند به نسبت قفل‌های قدیمی سخت‌تر است. اما در این خصوص جای نگرانی نیست. زیرا مامور نصب ما هنگام نصب تمام نکات مورد نیاز درباره این قفل را به شما آموزش می‌دهد. علاوه بر این، برای دریافت پشتیبانی به صورت ۲۴ ساعته می‌توانید با شماره موبایل ۰۹۱۰۱۴۰۸۰۲۰ تماس بگیرید.

ترسی اشتباه از پشت در ماندن

قطعا تجربه پشت در ماندن از تجربه‌های نامطلوب برای هر شخصی است. بعضی از افراد می‌گویند، اگر از درب‌های سنتی استفاده کنیم، در صورت پشت در ماندن کلیدساز می‌تواند درب را باز کند. اما وقتی هوشمند روی در نصب شده باشد، آیا نباید نگران پشت در ماندن باشیم؟

پاسخ ما به این افراد این است که جای نگرانی نیست. احتمال پشت در ماندن می‌تواند به دلایل زیر اتفاق افتد:

  • فراموشی رمز عبور
  • از بین رفتن اثر انگشت
  • جا گذاشتن موبایل و عدم امکان باز کردن در با موبایل
  • تعویض موبایل و نصب نداشتن برنامه موبایل روی آن

ماموران نصب آکولاک پس از نصب قفل هوشمند و آموزش آن، نکات لازم برای تعیین رمز عبوری مطمئن که به راحتی فراموش نشود را به شما توضیح می‌دهند. علاوه بر آن به جای تعریف ۱ اثر انگشت می‌توانید حتی ۱۰ اثر انگشت برای خود روی قفل‌های هوشمند آکولاک تعریف کنید.

در نهایت اگر به توصیه‌های ما در خصوص استفاده از قفل هوشمند توجه کنید، قطعا جای نگرانی بابت پشت در ماندن وجود ندارد. حتی اگر به توصیه‌های ما توجه نکردید و پشت در ماندید، باز هم جای نگرانی ندارد. زیرا می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۱۰۱۴۰۸۰۲۰ تماس گرفته تا از پشتیبانی ما استفاده کنید.

قیمت بیشتر به نسبت قبلی‌ها

همانطور که یک موبایل هوشمند نسبت به یک گوشی تلفن ساده امکانات بیشتری داشته و قیمت بالاتری دارد، قفل هوشمند نسبت به نمونه‌های قبلی امکانات بیشتری داشته و قیمت آن نیز بیشتر است. اما نکته بسیار مهم این است که قیمت یک قفل هوشمند حتی در مقایسه با یک گوشی موبایل رقم بالایی نیست.

اما به هر حال اگر شما نسبت به قیمت حساس هستید، می‌توانید قفل هوشمند آکولاک مدل F10 را بررسی کنید. این قفل هوشمند با کیفیت ساخت بالا، طراحی زیبا و کلاسیک، اقتصادی‌ترین قیمت بازار را به شما پیشنهاد می‌کند.

نصب تخصصی

یکی از معایبی که شاید بتوان به قفل هوشمند نسبت داد، تخصصی بودن نصب آن است. در قفل‌های سنتی، هر کسی که اصطلاحا کمی دست به آچار باشد می‌تواند قفل را به راحتی نصب کند. اما در قفل‌های هوشمند اینگونه نیست.

اما در این مورد هم جای نگرانی نیست. زیرا نیروهای حرفه‌ای ما کار نصب این قفل‌های هوشمند را برای شما انجام می‌دهند. حتی در صورتی که بخواهید خانه یا محل کار خود را عوض کنید، باز هم می‌توانید روی کمک ما برای نصب قفل هوشمند حساب کنید.

انواع قفل هوشمند

انواع قفل هوشمند و دستگیره دیجیتال
قفل‌های هوشمند انواع مختلفی دارند.

انواع قفل‌های هوشمند بر اساس نحوه باز کردن در دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه شما را با انواع قفل هوشمند آشنا می‌کنیم.

قفل هوشمند اثر انگشتی

قفل هوشمند اثر انگشتی یکی از انواع قفل هوشمند است که روش بسیار ساده‌ای برای باز کردن درب در اختیار شما قرار می‌دهد. در این نوع قفل هوشمند، شما به یک اشاره ساده و لمس حسگر اثر انگشت، می‌تواند درب منزل یا محل کار خود را به سرعت باز کنید.

حسگرهای جدید اثر انگشت در این نوع قفل‌ها بسیار کاربردی‌تر شده‌اند. حسگرهای جدید را با نام حسگرهای بایومتریک (بیومتریک) و حسگرهای ۳۶۰ درجه می‌شناسیم. تفاوت اصلی آن‌ها با حسگرهای قدیمی در تشخیص این است که اثر انگشت مربوط به فرد زنده است یا خیر.

در واقع حسگرهای بایومتریک اثر انگشت، می‌توانند جریان خون را تشخیص دهند. بنابراین با اثر انگشت فردی که فوت کرده نمی‌توان در را باز کرد. علاوه بر این، ۳۶۰ درجه بودن این حسگرها باعث می‌شود شما از هر سمتی انگشت خود را روی حسگر قراردهید، اثر انگشت شما را شناسایی کند. لازم به ذکر است که تمامی قفل‌های هوشمند آکولاک، دارای حسگر اثر انگشت بایومتریک با قابلیت تشخیص ۳۶۰ درجه هستند.

قفل هوشمند رمزدار

قفل هوشمند رمزدار یکی از ایمن‌ترین راه‌های باز کردن در را به شما ارائه می‌کند. این نوع از قفل هوشمند، یک صفحه کلید برای وارد کردن رمز عبور در اختیار شما قرار می‌دهد. این صفحه کلید می‌تواند صفحه کلید لمسی یا فیزیکی باشد.

احتمال خرابی صفحه کلید فیزیکی به خاطر مکانیکی بودن کلیدها وجود دارد. اما صفحه کلید لمسی از این آسیب در امان است. کلیه دستگیره‌های دیجیتال و قفل‌های هوشمند آکولاک با صفحه کلید لمسی عرضه شده‌اند.

قفل هوشمند دوربین دار

قفل هوشمند دوربین دار یکی از انواع قفل هوشمند است که طرفداران بسیاری دارد. این نوع قفل هوشمند به قفل هوشمند با چشمی دیجیتال نیز معروف است. در واقع دوربین در این نوع قفل هوشمند، می‌تواند جایگزین چشمی درب‌های ضد سرقت و درب‌های معمولی شود.

روش کار دوربین در این نوع از قفل‌های هوشمند به این ترتیب است که وقتی کسی که پشت در ایستاده، زنگ روی قفل را فشار دهد، تصویر او روی نمایشگری که روی بدنه داخلی قفل قراردارد نمایش داده می‌شود. علاوه بر این در صورتی که این دستگیره دیجیتال به برنامه موبایل متصل باشد، شما هر جا که باشید می‌توانید تصویر فردی که پشت در هست را روی گوشی موبایل خود ببینید.

قفل هوشمند آکولاک مدل XC40 یکی از انواع قفل‌های هوشمند دوربین دار با قیمت رقابتی است.

قفل هوشمند تشخیص چهره

قفل هوشمند تشخیص چهره یکی از انواع قفل‌های هوشمند دوربین دار است. اما علاوه بر امکاناتی که قفل‌های هوشمند دوربین دار ارائه می‌کنند، می‌توانند با هوش مصنوعی تعبیه شده در آن، از طریق تشخیص چهره، در را برای افراد باز کند.

قفل هوشمند کارتی یا هتلی

قفل هوشمند کارتی یکی از انواع قفل و دستگیره دیجیتال است که به صورت گسترده در هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر به آن‌ها قفل هوشمند هتلی هم می‌گویند. این قفل‌ها با استفاده از کارت یا تگ باز می‌شوند.

کارت یا تگ یک قطعه الکترونیکی مشابه کارت عابر بانک یا کارت مترو است. البته ابعاد آن معمولا کوچک‌تر از این کارت‌ها بوده، ظاهری زیباتر و ظریف‌تر دارند. نحوه کار تگ یا کارت به این صورت است که ابتدا آن را روی دستگاه تعریف کرده، سپس با نزدیک کردن آن به قفل هوشمند، در برای شما باز می‌شود.

در این نوشته تلاش کردیم به این سوال که قفل هوشمند چیست، پاسخ روشنی ارائه کنیم. همچنین شما را با انواع قفل هوشمند و مزایا و معایب آن‌ها آشنا کردیم. اگر در خصوص انتخاب قفل هوشمند برای خانه، ویلا یا محل کار خود نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۹۱۰۱۴۰۸۰۲۰ با پشتیبانی و مشاوران مجموعه آکولاک تماس بگیرید.

پیام بگذارید

سیزده − 12 =

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

X